Vad är Betalkontroll och hur fungerar det?
Betalkontroll är en SaaS för att kontrollera betalningar. Systemet kontrollerar automatiskt era betalningar och gör hundratals kontroller på varje enskild transaktion. I plattformen visas sedan alla aktuella varningar – helt utifrån era fördefinierade krav. Utöver att analysera transaktionerna så erbjuder Betalkontroll även en omfattande lösning för kontroll och bevakning av nya och befintliga leverantörer. Plattformen skapar även en struktur för er internkontroll genom smidig loggföring, smarta attestflöden och integrerade checklistor m.m.
Vi har redan kontroller i vårt ekonomisystem, varför behöver vi då Betalkontroll?
Nästan alla ekonomisystem har idag enkla kontroller för felaktiga betalningar såsom dubbelbetalningar. Det finns dock en stor mängd fel som ekonomisystemen inte fångar. Ekonomisystemen har inte heller någon möjlighet att kontrollera leverantören vilket är en viktig komponent i en transaktionsanalys. Läs vårt blogginlägg om dubbelbetalningar och dubbelfakturering för att se detaljerade exempel på varför Betalkontroll är ett nödvändigt komplement till kontrollerna i ert ekonomisystem, läs artikeln här.
Vilka typer av verksamheter har nytta av Betalkontroll?
Alla företag som hanterar en större mängd leverantörsfakturor har nytta av Betalkontroll. Även bolag som vill kontrollera nya eller befintliga leverantörer har ett stort värde av att använda Betalkontroll. Idag används tjänsten av allt från globala koncerner till mindre privata och offentliga verksamheter.
Hur skiljer sig Betalkontroll från andra system för transaktionsanalys?
Det finns inte många system på marknaden som kan genomföra en automatisk transaktionsanalys likt den som erbjuds i Betalkontroll. Om vi lyssnar till våra kunder så väljer de främst Betalkontroll på grund av våra skarpa varningar, smidiga gränssnitt, snabba analys och kompetenta support.
Är Betalkontroll kompatibelt med vårt ekonomisystem?
Betalkontroll behöver ingen integration med ekonomisystem för att fungera. Vi sätter upp en automatisk filkommunikation vilket gör att alla betalningar som genomförs automatiskt analyseras – helt oberoende av vilket system ni använder. Vid intresse så har vi även integrationer för transaktionsanalys och leverantörsupplägg. Idag har vi färdiga integrationer till Unit4, Raindance och Fenix (Akribi) och vi kollar gärna på ytterligare integrationer vid intresse.
Kan vi se våra avtalsleverantörer i plattformen?
Ja. Om ni har markerat eller importerat era avtalsleverantörer i systemet kan dessa tydligt särskiljas i plattformen. Det gör det enkelt att följa upp att avtal följs, att rätt leverantörer används och att inköp sker enligt uppsatta riktlinjer. Ni kan även få en notis om när ett avtal håller på att löpa ut. Vi har också färdiga integrationer till Tendsign och E-avrop där vi automatiskt läser in information kopplat till era avtal och avtalsleverantörer.
Vad krävs för att komma igång med tjänsten?
Det är enkelt att komma igång med Betalkontroll. Som kund behöver ni bara sätt av 30 minuter för att aktivera filkommunikationen och 45 minuter för en utbildning i plattformen – sen är ni igång. Betalkontroll kräver inga övriga integrationer med era system även om vi erbjuder integrationer till ekonomisystem och avtalshanteringssystem vid intresse.
Vilka möjligheter finns för att anpassa systemet?
Betalkontroll går att skräddarsy helt efter era behov. Sätt en unik kombination av varningar per leverantörskategori och bestäm själva vilka gränsvärden och limiter ni vill jobba med. Utöver era egna parametrar så anpassas kontrollerna i Betalkontroll också efter ert historiska betalningsmönster för att ge så skarpa varningar som möjligt över tid.
Ingår support i abonnemanget?
Ja. Vi erbjuder samma support till alla våra kunder – både via telefon och mail. Vi har även ett hjälpcenter med all information som behövs för att kunna använda Betalkontroll fullt ut.
Vad kostar Betalkontroll?
Vi erbjuder tre olika abonnemang beroende på era behov, läs mer om dessa under sidan för Abonnemang. Utöver det har vi även ett antal tilläggstjänster för att matcha era specifika behov. Priset baseras sedan på hur många betalningar ni genomför på ett år och hur många leverantörer ni har i systemet. Boka gärna en gratis demo av plattformen för att få ett prisförslag på vad det skulle kosta för er verksamhet.
Vad innebär en transaktionsanalys?
En transaktionsanalys innebär att vi granskar era faktiska betalningar till leverantörer för att identifiera mönster, avvikelser och risker. Det kan handla om ovanligt stora belopp, betalningar till nya eller okända mottagare, eller transaktioner som avviker från historiska betalmönster. Syftet är att upptäcka potentiella fel samt förbättringsmöjligheter i betalningsflödet.
Vad innebär leverantörskontroll?
Med vår modul för leverantörskontroll kan ni verifiera nya och kontrollera befintliga leverantörer utifrån olika riskfaktorer – till exempel ekonomisk stabilitet, kopplingar till högriskländer, eller andra förändringar hos leverantören som kräver en vidare analys. Med vår leverantörskontroll kan ni undvika att samarbeta med oseriösa eller riskfyllda aktörer.
Vad innebär leverantörsbevakning?
Leverantörsbevakning är en löpande bevakning av era befintliga leverantörer. Systemet varnar er automatiskt om något förändras – tillexempel om ett företaget får en försämrad kreditrating, byter namn, får betalningsanmärkningar eller ändrar ägarstruktur. Det ger er möjlighet att agera snabbt vid förändringar som kan påverka affärsrelationen.