Tele2 använder Betalkontroll™ för att effektivisera leverantörsupplägg och stoppa felbetalningar
Bakgrund
Tele2 grundades 1993 och är idag en av Sveriges ledande leverantörer av bredband, tv och telefoni, med över 2 miljoner kunder. Tele2 har sitt huvudkontor i Stockholm och har över 2 500 anställda i Sverige, med en omsättning på cirka 22,8 miljarder kronor under 2024. Genom sitt engagemang för innovation och hållbarhet driver de utvecklingen framåt inom digitalisering och smarta kommunikationstjänster.
Utmaning: Ökat behov av internkontroll
Som ett av Sveriges största företag inom bredbands-, tv och telefonibranschen, arbetar Tele2 dagligen med ett stort antal leverantörer och hanterar en betydande mängd leverantörsfakturor. Anledningarna till att vilja säkerställa kvaliteten i denna process var därför många.
Den process som Tele2 använde för att lägga in och hantera nya leverantörer var ineffektiv, vilket resulterade i onödigt mycket administration. Det fanns heller inget bra system på plats för att automatiskt upptäcka felaktiga fakturor eller dubbelbetalningar eller stoppa betalningar till leverantörer som saknade godkända uppgifter.
”Tidigare behövde vi hämta information om en leverantör från många olika platser, men med Betalkontroll™ får vi all den informationen tillgänglig direkt. Tjänsten hjälper oss även att identifiera leverantörer som saknar korrekta uppgifter, vilket är en av de största fördelarna”, säger Helena Tapper, Gruppchef på redovisningsenheten.
”Vi hade en känsla av att vi betalade för mycket”, tillägger Helena.
Lösning: Betalkontroll™ – automatiserad kontroll av leverantörer och betalningar
En ny, kostnadseffektiv lösning för att hantera leverantörer och för att säkerställa kvaliteten och validiteten i leverantörsfakturor var sedan länge efterfrågat. Baserat på en grundlig analys av tillgängliga tjänster, beslutade Tele2 att Betalkontroll™ erbjöd den bästa lösningen sett till de önskemål och krav som specificerats.
”Vi ville ha mer kontroll över vilka leverantörer vi hanterar och lägger upp, samt möjligheten att kunna identifiera och stoppa felaktiga fakturor och dubbelbetalningar. Dessutom är trygghet en viktig aspekt för oss, vilket Betalkontroll™ erbjuder”, berättar Helena Tapper.
”Implementeringen av Betalkontroll™ var väldigt smidig. Det var ytterst få frågetecken och alla bitar kom på plats på en gång. Till exempel började det en ny kollega hos oss för ungefär en månad sedan. Hon började använda Betalkontroll™ redan efter första veckan utan några som helst problem. Alla i teamet är väldigt nöjda”, säger hon.
”Vi har haft väldigt mycket nytta av Betalkontroll™ och utan tjänsten hade leverantörsupplägget varit mycket mer komplext.”
Tele2 har använt Betalkontroll™ sedan mars 2018. I dagsläget används tjänsten av ungefär elva personer på företagets ekonomiavdelning.
Resultat: Stora tidsbesparingar och stoppade felbetalningar
Sedan implementeringen av Betalkontroll™ har Tele2 stoppat felaktiga fakturor till ett värde av cirka 500 000 kronor per år. Vidare sparar Tele2 stora mänger värdefull tid på administration tack vare att processen för leverantörsupplägg nu är mer effektiv och mindre komplicerad än tidigare. Tele2 känner sig även säkrare när betalfiler skickas.
”Det blir som en sista koll. Jag skulle verkligen rekommendera tjänsten”, säger Helena Tapper.
Tele2 uppskattar särskilt följande punkter med Betalkontroll™:
- Möjligheten att identifiera och på förhand stoppa felaktiga fakturor och dubbelbetalningar
- En mer effektiv process för leverantörsupplägg än tidigare
- En ökad trygghet när betalfiler skickas
- Den snabba supporten och korta väntetiden vid frågor eller felsökning
För att få veta mer om hur Betalkontroll™ kan hjälpa ditt företag kan du boka en personlig demo.