Vad kostar felaktiga betalningar Ert företag?
Felaktiga utbetalningar av leverantörsfakturor sker hos alla företag och organisationer.
15% av felbetalningar kommer aldrig tillbaka
Våra analyser visar att 85% av felaktigt utbetalda leverantörsbetalningar får företagen i snitt tillbaka. Främsta orsaken till det är att leverantören kontaktar företaget och för tillbaka den felaktiga betalningen. En annan orsak är att företaget själv upptäcker felaktigheten och kontaktar leverantören. 15% kommer aldrig tillbaka.
Vilka typer av betalningar är de 15%?
- Små belopp som av leverantören betraktas som att de kostar mer än det smakar att försöka lösa.
- Bristande rutiner hos leverantören. En betalning som inte matchar mot en fordran läggs som en öppen post utan att kontakt tas med kunden.
- Den mest allvarliga typen. Utbetalningen sker till ett företag som inte är er leverantör. Den hamnar hos ett oseriöst bolag, eller rentav ett bluffbolag som inte har någon avsikt att var behjälplig för att åtgärda den felaktiga betalningen.
Kostnad för de betalningar som återfås
Trots att företagen i snitt får tillbaka 85% av de felaktiga utbetalningarna är jobbet med dessa förenat med en kostnad. Kontakt via telefon och/eller e-post för avstämning av gironummer och referens. Uppföljning för att konstatera att pengarna har återbetalats.
Att investera i verktyg för att undvika felaktiga leverantörsutbetalningar innan de inträffar blir således en bra affär.
Om författaren
Mathias Grahn, analytiker på Betalkontroll